luni, 9 decembrie 2013

Podul de la Calafat-Vidin este primul pod peste Dunăre din Oltenia, după 2.000 de ani de la cel al lui Apollodor din Damasc


Până în 14 iunie 2013, singura modalitate de a traversa Dunărea între Calafat și Vidin era serviciul de feribot, care execută curse la fiecare două ore, imediat ce 19-20 de camioane sunt încărcate.
De pe malul românesc bacul pleca din portul Calafat, situat la kilometrii fluviali 794-795, pe malul stâng al Dunării 
Podul Calafat-Vidin sau Vidin-Calafat este un pod feroviar și rutier pe Dunăre, care conectează orașele Calafat (România) și Vidin (Bulgaria). Podul este parte a coridorului paneuropean de transport care leagă (puncte terminale) orașul german Dresda de orașul Istanbul din Turcia și orașul Salonic din Grecia.


Acest pod este cel de-al doilea pod pe Dunăre care conectează România și Bulgaria și ar fi trebuit, conform planificării inițiale, să intre în funcțiune în anul 2010. Deschiderea a fost ulterior amânată succesiv până la sfârșitul lui 2012. Diverse evenimente neprevăzute au întârziat construcția, iar noul termen de deschidere asumat de autorități a fost 14 iunie 2013, dată care a fost în final respectată.

 

Finanțarea proiectului


Valoarea contractului pentru podul construit de compania Fomento de Construcciones y Contratas se ridică la 99.955.946 euro. Costul total al lucrării este stabilit la 236 milioane de euro.
Conform panourilor investiției amplasate pe cele două maluri ale Dunării, finanțarea lucrărilor podului și accesului de pe malul bulgăresc s-a făcut după cum urmează:
  • Uniunea Europeană, prin programul ISPA, grant Fondul de Coeziune: 70.000.000 euro;
  • Banca Europeană de Investiții: 70.000.000 euro;
  • Republica Federală Germania, prin Kreditanstalt fuer Wiederaufbau (KfW): 20.045.167 euro;
  • Guvernul Franței, prin Agence Française de Développement (AFD): 5.000.000 euro;
  • Bugetul de stat al Republicii Bulgaria: 60.761.285 euro.
  • Parlamentul Bulgariei: 25.772.802,30 euro
Finanțarea accesului de pe malul românesc a fost asigurată de:
Uniunea Europeană, prin programul ISPA: 33.827.745 euro;
Guvernul României: 33.072.540,70 euro.

Conform estimărilor din Memorandumul de Finanțare, până în 2030 podul ar urma să fie traversat de 8.400 de vehicule și 30 de trenuri pe zi. Ivailo Moskovski, ministrul Transporturilor din Bulgaria, estimează că traficul ar ajunge la 100.000 de vehicule în primul an de operare a podului.

Podul Calafat - Vidin, parte din Coridorul paneuropean de transport IV, a fost pavat în aprilie şi inaugurat la jumătatea lui iunie 2013.
Valoarea totală a proiectului a fost de 282 mil. euro, dintre care 106 mil. euro au fost fonduri europene, restul sumei provenind din finanţări la nivel naţional din cele două ţări vecine şi investiţii private.
Proiectul a fost demarat la sfârşitul anilor '90, dar a fost amânat în mai multe rânduri.
Investiţia urmează să fie amortizată în 12-15 ani, potrivit autorităţilor bulgare. Podul are 1,8 kilometri lungime şi patru benzi rutiere, cale ferată, piste pentru pietoni şi biciclete.
Podul Calafat-Vidin (foto: Florin Ceausu)





Un comentariu:

  1. Mai este unul mai recent la Corabia (tot in Oltenia) construit in timpul lui Constantin...

    RăspundețiȘtergere